MANTRA YOGA – CE ESTE MANTRA YOGA [PARTEA a II-a]

Mantra yoga în Upanishade.

Upanishadele continuă și dezvoltă simbolismul legat de mantra. Dacă în Veda, mantra sunt folosite atât ritual cât și magic, pentru vindecare, îndepărtarea obstacolelor, obținerea copiilor etc. în upanishadele târzii, care prezintă yoga, mantra devine un vehicul care conduce la divinitate sau devata, uneori reprecizându-se care este acea devata sau zeitate ci insistându-se asupra conceptului de  brahman. Puuraanele prezintă la rândul lor un număr de mantra lungi, plecând de la construcția clasică a lui gayatri mantra. Este interesant că în școlile și scrierile tantra acest model de formare a mantrelor lungi apare în mai toate gayatri mantra pentru diferitele shakti, indiferent că e vorba de Kaalii, Taaraa sau altele mai puțin cunoscute. Multe mantra au fost considerate ca având origine tantrică, ceea ce este perfect adevărat. În sistemul vajrayaana, numit uneori mantra yaana, mandala yaana, sistemul de biija mantra devine complex și denotă precis o numită divinitate sau mai exact, un anumit principiu de conștiință sau energia acestuia.

O biija mantra este de regulă o singură combinație de sunete în sanscrită sau monosilabă care se termină uzual într-o consoană nazalizată obișnuită m, uneori în dentala t sau în visarga h. Altele sunt primele silabe din numele unei devata, rar aglutinate sau mai degrabă ușor modificate și terminându-se de regulă în anusvara m. Se vorbește în general de patru tipuri de biija mantra. După natura efectelor pe care le determină utilizarea lor sau scopul urmărit de yoghin, mantrele pot fi: 1. Siddha (prieteni perfecți) , ajutând practicantul să obțină rezultatul dorit indiferent de gradul său de evoluție, atât timp cât scopurile lui sunt benefice; 2. Saadhya (servitori), ajutând aspirantul să obțină rezultatul dorit fără ca el să se concentreze intens asupra scopului sau fără un efort deosebit din partea lui, ajutorul venind de la diverse entități; 3. Susiddha (susținători), acestea se unesc și susțin efortul yoghinului și îi oferă energia necesară atingerii scopului luptând permanent împotriva obstacolelor ce apar așa cum o armată de călăreți se grupează în jurul regelui pentru a-l proteja și a-l conduce la victorie, deși se supun complet voinței acestuia; 4. Ari (distrugători), acestea sunt folosite pentru îndepărtarea tuturor obstacolelor, sunt folosite mai ales în riturile de exorcizare sau chiar de ucidere a unor dușmani. Să nu ne mire că indicațiile referitoare la acestea din urmă rămân mai mereu ascunse. Pentru occidental pare plăcută ideea de a repeta o mantra în scopuri spirituale însă textele abundă de elemente magice în care mantra poate fi folosită în scopuri magice, rituale, malefice. Practic energia unei mantra este neutră, direcția în care poate fi folosită însă poate fi una pozitivă sau negativă. Textele tantra nu se chinuie deloc să ne prezinte într-o lumină diafană știință despre mantra ci elementele magice apar precis în ritualuri magice care uneori urmăresc scopuri nu tocmai ortodoxe. Mantra lungă pentru Bagalamukhi, de exemplu, invocă explicit prezența zeiței pentru a paraliza mintea, vorbirea și membrele tuturor dușmanilor. Oricât de simbolic am dori sa tratăm această mantra, este clar că la origine scopul ei ritual a fost unul pur magic. Există 6 acte magice mai puțin ortodoxe însă perfect validate de texte, incluzând chiar și uciderea unei persoane și avem ca dovadă la îndemână textul Yantrachintamani, text de magie prin excelență.