Our News

Latest news from our blog

Despre mantra yoga si teoria bija mantra – discutii forumistice

By 37ftcsite on June 3, 2019 in mantra yoga

Despre mantra yoga si teoria bija mantra – discutii forumisticemantra yoga bija mantra

  1. Forma fonetica este importanta dintr-un anumit punct de vedere care vine tot din traditia lor. Se afirma si in veda, upanishade [unde apare teoria despre brahman ca Shabda Brahman] si in tantra shakta si in shaiva [nu conteaza trika, siddhanta] precum si in toate derivatiile vajrayana [generic in buddhism] ca sunetul provine din “cer” [sa numin generic asa planul cauzal]. Daca luam teoria simpla shabda brahman este pranava; in sistemul tantra se merge la cele 4 nivele ale sunetului, para, pashyanti, madhyama si vaikhari si ordinea este respectata: de la nivel ultim sunetul devine manifestat ca si cuvant si ia forma ca vak [la fel si in upanishade etc]. Putem aprecia astfel ca rishi [cei care au revelat prima data o mantra] au avut acces la nivel cauzal [sau dincolo de cuvinte] si au exprimat la nivel de vak o anumita fonema sau grup. Daca excludem aceste teorii, nu mai are rost sa vorbim de mantra ca vehicol. Rolul mantrei in nada yoga este de a utiliza forma vocala pentru a dezvolta anumite perceptii etc. din ce in ce mai subtile [toti cei care practica nada yoga inca in India in scoli traditionale expun aceeasi tehnica]. Rolul mantra-ei in tantra [deci in ritualism] este de a evoca divinitatea respectiva. Mantra nu este destinatia finala ci doar un vehicol, mintea este arcul , OM este sageata, Brahman este tinta [sper sa nu gresesc daca spun ca exista in upanishade textual afirmatia asta unde se inlocuieste OM cu atman]. In teoriile tarzii se afirma ca mantra este intruparea respectivei divinitati si evocarea ei o face pe aceasta sa apara [tot ritualismul din mandala face referiri la acest aspect, dar in final tinta este dizolvarea manda-lei, deci iar mantra este vehicol]. De acord cu teoriile stiintifice moderne, un sunet modelat intr-un anume fel creeaza subtil modificari la nivel inclusiv molecular sau fizic, de unde deducem ca emisia unei mantra creeaza modificari la nivel subtil sau aduce in aura o anumita energie [daca doriti sa mergem pe calea asta a teoriilor care dau ca efecte psihosenzoriale rezultate ale executiei corecte]. Deci fonetica este importanta. Tind sa cred cu fermitate ca desi se scrie a+u+m, se pronunta O+m, pentru simplul fapt ca grupurile de vocale asociate in sanscrita dau prin compunere foneme sau vocalbule simple : a+u=o, a+i=e. Acolo unde este precizat exclusiv o anumita forma de pronuntie, asa trebuie practicat.] Daca fonetica este importanta, intelegeti de ce afirm ca gb habar nu a avut despre mantra asa cum se dau ele traditional [nu a spus se pronunta I lung, etc]. Al doilea aspect: daca este important cel care da mantra. Daca luam ritualismul din orient, da, este important. El are mantra virya sau starea de realizare in acea mantra. El nu este doar un vehicol intre divin si cel initiat deci inca o data el nu este un simplu vehicol ci are forta interioara de a transmite din nivelul cauzal realizat acea mantra shakti [sau putere efectiva]. Prin urmare, initierea este esentiala in sistemul mantrayana. Nu mai afirm ca sunetul final H care este o aspirata nu se pronunta de regula, deci este esential sa primim aceste mantra de la cineva [sau o autoritate]. Ma veti intreba dar tu de unde ai mantra, ai primit initieri etc. [Ma rezum sa afirm ca le-am visat, daca se poate spune asa, sau ca le-am inventat, ca sa deviem atentia de la mine pe subiectul de fata]. Sistemul este strict in aceasta privinta [modul de transmitere difera de la un sistem la altul destul de putin, dar se afirma ca o data cu initierea se da o autorizare de a practica]. Nu stiu daca aceasta autorizare are numai rolul de a proteja practicantul, dar stiu ca exista teoria despre mantra si divinitati ce devin inamice celui care nu are autorizarea de a practica. Cu alte cuvinte, nu da buzna la mine in cercul de forta decat atunci cand esti autorizat. Fara a fii pretios, tind sa cred ca yoni mudra poate dinamiza mantra insa exista si cazuri in care nu prea merge [nu o sa zic despre care cazuri].
  2. Mantra poate functiona in orice limba daca este pronuntata corect. Dar nu orice cuvant este mantra daca asta intrebi. As spune ca ramanem la onomatopee, ceea ce nu are de a face cu teoria originala despre care am pomenit mai sus. Mantra functioneaza cat timp reflecta o realitate subtila in mod direct [strict vorbind despre sistemul din care provine teoria]. Restul este autosugestie.
  3. Mantra este instrument si este importanta. Scopul final este cel mai important logic, dar analogia explica: nu pot sa ajung in Statele Unite desi mi-am luat bilet de avion etc, pentru ca la ambasada nu mi s-a acordat viza [apropo de autorizare]. Instrumentul utilizat corect face ca scopul sa devina accesibil [nu garanteaza atingerea lui, daca la asta te referi]. O data atins scopul, instrumentul devine inutil [sau este dizolvat, vezi tehnici de dizolvare a diferitelor silabe mantra-ice in corpul subtil o data cu tehnicile de vizualizare complexa in vajrayana]. O mantra se dizolva in alta, etc, Au folosit acest sistem nu pentru a complica tehnica ci pentru a preciza clar etapele drumului. In lipsa oricarui sistem de referinta, mi se pare aberanta afirmatia “o putere cosmica a carei mantra o folosesti, te va calauzi spre alta la un moment dat” [ma abtin sa comentez de ce spun ca e aberanta afirmatia, corect era “orice putere cosmica se dizolva in para, iar para se dizolva in paramashiva etc, ca sa pastram sistemul de tattva existent in shaiva [shaiva siddhanta expune un pic mai matematic sistemul de tattva, trika expune mai mistic, daca se poate face comparatia asta].
  4. Sensul este explicat de maestru [asa se afirma]. Sa insist putin: aceeasi mantra are o destinatie diferita in functie de sistemul de referinta. O mantra care in hinduism reprezinta o forta cosmica este in vishnuism data ca mantra a lui Krishna iar in buddhism e data ca mantra a unei emanatii a nu stiu carui Buddha, desi are acceasi forma. Sensul este dat de traditie. Sunt convins ca daca pronunti 100% corect o mantra [nu prea avem cum sa stim ca e 100% corect daca nu ne-a spus cineva autorizat, dar trecem peste] fara sa meditezi la sensul ei, ai rezultate in japa. Mai mult nu. E repetare mecanica deci are efectele din japa [nu evoci o realitate subtila sau nu o invoci], mintea se poate calma etc. Mecanic chiar si simpla repetare [cu voce tare, sau mental, deci japa]  are efecte, spune Shivananda. Dar nu are aceleasi efecte ca in practica mantra yoga. Poti inregistra oricate cd-uri cu exemple de pronuntie a mantra-elor facute de un guru, daca luam tehnica din mantrayana ni se aminteste de “invataturile transmise la ureche” [deci trebuie inca o data sa ne raportam la sistemul de referinta]. As spune unui copil i se da un cd cu vocea unui guru care pronunta o mantra si copilul incepe sa o pronunte mental ca pe un cantecel. E o joaca naiva, dar nu aduce rezultatele practice. Deci instrumentul este perfect dat calea de atingere a scopului nu este data. In acest caz raman la ideea ca nu are nici un efect [sau nu are efectul pentru care sistemul a fost dezvoltat].
  5. Mantra este universala cat timp cel care o utilizeaza ramane in sistemul de referinta. Fara acest sistem, nu exista universalitate ci doar doctrina rigida, inutila.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.